Onderdeel van BrugMediaUw huis-aan-huis nieuwsblad met het laatste nieuws uit ZeewoldeUPLOAD HIER
uw eigen nieuws
op onze nieuwssite!
<< Ga terug

Nieuwe gemeentelijke website gepresenteerd

Nieuwe gemeentelijke website gepresenteerdNieuwe gemeentelijke website gepresenteerd

ZEEWOLDE – Wethouder Ewout Suithoff en enkele gemeentelijke medewerkers presenteerden dinsdagmiddag 11 februari de nieuwe website van de gemeente Zeewolde aan de pers. De uitgangspunten voor de site waren gezamenlijk geformuleerd met de collega’s uit de twee andere gemeenten van het samenwerkingsverband Meerinzicht, Ermelo en Harderwijk. Ook aankoop, vormgeving en indeling kwamen in gezamenlijkheid tot stand. Van de drie websites gaat die van Zeewolde het eerst ‘de lucht in’. Naast de site werd dinsdagmiddag de gemeentelijke dienstverlening in het algemeen onder de loep genomen.

In de hal van het gemeentehuis staat sinds enige tijd een opvallende zuil, waar bezoekers kunnen aanklikken waarvoor ze naar de balie komen. De onderwerpen waarvoor de meeste mensen de gemeente nodig hebben (paspoort of rijbewijs aanvragen) zijn direct zichtbaar na het kiezen van een taal (NL of ENG). Ook de openingstijden van de balie worden getoond, net als de afwijkingen daarvan. Voorbeeld van de laatste zijn (feest)dagen waarop het gemeentehuis is gesloten. De nieuwe zuil is aangesloten op de interne systemen van het Publiekscentrum en zorgt er tevens voor dat de medewerker aan de balie vooraf al kan zien waarvoor de bezoeker komt, zodat hij/zij zich daar beter op kan voorbereiden. Binnenkort zal er in de wachtruimte van het Publiekscentrum ook te zien zijn hoeveel telefoontjes er zijn, hoeveel wachtenden, wat de wachttijd voor de bezoekers is en hoe druk het is in de hal.

Om een inzicht te krijgen in wanneer het het drukst is in het Publiekscentrum van het gemeentehuis, werd in de maand januari geturfd op welke dagen en welke uren de bezoekers kwamen. De drukste dag bleek de donderdag te zijn. Dat was overigens geen verrassing, op deze dag is er ook een avondopenstelling. Ook de vrijdag bleek relatief drukker te zijn, in tegenstelling tot de maandag en de dinsdag. De meeste bezoekers komen over het algemeen in de loop van de ochtend (tussen 10.00 en 12.00 uur), de minste ’s ochtends tussen 08.00 en 09.00 uur en ’s middags tussen 16.00 en 17.00 uur.

In juli en augustus 2019 werd er een uitgebreid klantverwachtings- en tevredenheidsonderzoek gehouden. In totaal vulden 175 respondenten de enquête in. De baliebezoeken werden door de ondervraagden gewaardeerd met een 8,2. Whatsapp scoorde een 7,6. De privacy in de hal werd door 68,5 procent van de ondervraagden als goed ervaren. Van de deelnemers vond 74 procent dat de gemeente laagdrempelig en gemakkelijk te benaderen is. Wel missen klanten regelmatig een terugkoppeling van hun meldingen en vragen. De telefonische dienstverlening ten slotte werd als ‘zakelijk’ ervaren.

Veel inwoners gebruiken de gemeentelijke website al geruime tijd. In totaal 80 procent doet zaken reeds online af, zo bleek (over) de afgelopen tien jaar. Op duizend mensen die de gemeente nodig hebben, scheelt dat dus achthonderd mensen in de hal van het gemeentehuis… Zaken waar de gemeente het meest bij nodig is, staan prominent op de homepage van de nieuwe website: paspoort/identiteitskaart, rijbewijs, afhaalkalender HVC, verhuizing doorgeven, iets melden aan de gemeente en niet te vergeten de gemeentelijke belastingen. Ook worden de openingstijden van het balie van het Publiekscentrum aangegeven. Eén keer scrollen en de bezoeker vindt ook direct onderwerpen als 'zorg, werk en jeugd', 'bouwen en verbouwen', 'evenementen, horeca en subsidies', 'verkeer en vervoer' en 'gemeentebestuur en organisatie'. De website moet vooral heel efficiënt zijn, het mag vooral niet de bedoeling zijn dat bezoekers worden ‘afgeleid’.

Wethouder Ewout Suithoff (Organisatieontwikkeling en dienstverlening) was dinsdagmiddag zichtbaar trots op de nieuwe website. Hij vergat bij zijn toelichting niet Carolien Nicolai, Anneke van der Veen en Lisan Blok, ambtenaren die in de voorbereiding veel hadden geholpen, te noemen. Ook zei hij heel goed te beseffen dat de website ten dienste moet staan van de dienstverlening aan de burger. En dus moest deze toegankelijk, klantvriendelijk en begrijpelijk (liefst in ‘jip-en-janneketaal’ en zo min mogelijk in het Engels!) zijn. De start van de nieuwe website had ook iets feestelijks. En daar hoorde dan weer het aansnijden van een grote taart bij! Letterlijk voor meer informatie: zeewolde.nl.



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo