Zeewolde Actueel

Maandag, 21 september 2020

Uw huis-aan-huis nieuwsblad met het laatste nieuws uit Zeewolde

Online Event: tóch nog ‘Nacht van Zeewolde’

Online Event: tóch nog ‘Nacht van Zeewolde’Online Event: tóch nog ‘Nacht van Zeewolde’Online Event: tóch nog ‘Nacht van Zeewolde’
Redactie: Jelle Stellingwerf

ZEEWOLDE – Een geslaagd alternatief. Zo mag je het Online Event van vrijdag 11 september wel noemen. De formule was al eerder beproefd, toen inderhaast ook iets alternatiefs moest worden bedacht bij de viering van koningsdag eerder dit jaar. Dat smaakte naar meer, en zo ontstond het plan voor een vergelijkbare marathon-uitzending. Maar plannen maken is één, uitvoeren is twee-tot-en-met-zoveel… Het pakte aangenaam uit. Winkelhaven, Welzijn en LOZ werkten eendrachtig samen, en Zeewoldes eigen omroep leverde andermaal een huzarenstukje af.

De optredens en persoonlijke inbreng van de meest uiteenlopende aard werden vlot aan elkaar gepraat door het presentatieduo Stan Stokvis en Renate van Ittersum. Stan had al eerder ervaring kunnen opdoen, voor Renate was het allemaal nieuw en daarom extra spannend. Hun belangrijkste praatplek was de conferentietafel op het balkon van theater The Lux, vanwaar de vraaggesprekken de lucht in gingen. ‘Schakelen’ bleek de hele avond een soort codewoord. Zodra dat woord viel was de kijker bijvoorbeeld plotseling verbonden met het mobiele camerateam dat in het dorp actief was, of kwam het theatertoneel in beeld waar zich een kinderdisco afspeelde (door Sten Kluts) of de inmiddels legendarische ‘anderhalve-meter-bingo’ (door Niels & Simon). Net zo makkelijk kwam tussendoor dan weer het presentatieduo weer in beeld dat inmiddels vanachter een tweetal strijkplanken vrolijk meedeed met ‘Wie strijkt ‘m op?’, en daarna weer naar boven rende voor het volgende vraaggesprek. Drukke baan, dat presenteren.

Eén factor die het op zo’n avond nog zo heel veel vrolijker had kunnen maken werd node gemist: het publiek. Theater The Lux, vrijdagavond hermetisch afgesloten van de buitenwereld, was alleen toegankelijk voor tevoren aangemelde bezoekers met een taak of doel, van wie bij binnenkomst dan ook nog eens de doopceel uitvoerig werd gelicht alvorens sprake kon zijn van écht naar binnen gaan. Alles was gedaan om volkomen coronaproof de avond door te komen. Voorbeeldig! Maar met alleen camera’s, microfoons, lampen en de onvermijdelijke knoppenwinkel-met-kabelspaghetti, zie dan maar eens enthousiast je disco te brengen. Joelend publiek heb je nódig bij zang en dans, bij pittige gesprekken of een spannend spel. “We moeten de sfeer dus máken”, omschreef LOZ-baas Jan van de Beek het probleem. “en dat is best lastig, omdat je vooral bezig bent met wat je moet doen. Interactie met je publiek is er normaal gesproken vanzelf, nu moet je het er zelf bij denken. Maar iedereen doet verschrikkelijk z’n best!” Waarvan akte, want af te lezen aan de reacties die aan de lopende band (of beter: de lopende ‘banner’) binnenkwamen voldeed het spektakel ‘spot on’ aan het gestelde doel: show, cultuur, shopping en sport, voor elkaar en met elkaar.