Zeewolde Actueel

Zondag, 7 juni 2020

Uw huis-aan-huis nieuwsblad met het laatste nieuws uit Zeewolde

Zeewolde start campagne voorelkaar, met elkaar en vooral: koop lokaal

Zeewolde start campagne voorelkaar, met elkaar en vooral: koop lokaal
Foto: Steijger Communications BV
Redactie: Saskia de Wijk

ZEEWOLDE - Sinds enige tijd staan op verscheidene plaatsen in het dorp grote billboards en zijn er abriposters opgehangen met de teksten ‘Zeewolde voor elkaar, met elkaar’ en ‘Helpen maakt je happy’. Daarmee wordt inwoners een hart onder riem gestoken en gelijktijdig worden zij opgeroepen om elkaar te helpen en vooral lokaal te kopen.

Veel coronamaatregelen zijn verlengd tot 20 mei. Dat houdt onder andere in dat alle horecaplekken nu zeker tot die datum de deuren dicht moeten houden. Contactberoepen zoals kappers, masseurs en schoonheidsspecialisten blijven voorlopig ook gesloten. Egge Jan de Jonge, wethouder EZ van Zeewolde zegt in een open brief aan de ondernemers en werkgevers in Zeewolde: “De onzekere tijd duurt voort. Laten we hopen dat de maatregelen afdoende zijn en dat we het verschrikkelijke coronavirus de baas zullen worden.”

Hart onder de riem

De afgelopen tijd heeft Egge Jan de Jonge samen met wethouder financiën Wim van der Es met veel ondernemers telefonisch contact gehad. Hoe lang gaat dit duren? Wat zijn de maatregelen? Of gewoon een gesprekje om te horen hoe het met ze gaat en ze een hart onder de riem te steken. “Gelukkig heeft het kabinet besloten om vanwege het coronavirus uitzonderlijke economische maatregelen te nemen”, zegt wethouder Wim van der Es “daardoor kunnen we naast de bescherming van onze gezondheid ook de gevolgen voor zzp’ers, mkb-ondernemers en grootbedrijven opvangen. We nemen als gemeente zelf ook maatregelen; ondernemers en zzp’ers krijgen meer ruimte en tijd om de gemeentelijke belastingen te betalen. Wij hopen dat deze maatregelen voldoende zullen zijn en onze ondernemers door deze roerige en economisch moeilijke periode heen helpen.”

Hoofd boven water

Zzp’ers en ondernemers in de horeca en in contactberoepen worden hard getroffen. Dat geldt ook voor onze ondernemers in het centrum. Buiten de supermarkten is elders de klandizie aanzienlijk teruggelopen. Ondernemers in Zeewolde zoeken nu elk op hun eigen manier naar wegen om het hoofd boven water te houden. Zij tonen zich daarbij bijzonder inventief en zeer veerkrachtig. Egge Jan Jonge noemt enkele aansprekende voorbeelden: ”Menig winkelier heeft nu een bezorgdienst voor maaltijden, drank, goederen en kleding of doet aan privé shopping waarbij de klant de winkel helemaal voor zich alleen heeft, om rustig te kunnen shoppen. En er verschijnen contactvrije drive-thru mogelijkheden in het centrum, maar ook in ons buitengebied!” Met dat laatste doelt hij op de familie Hut aan de Wulpweg 33, die met zogenoemde ‘Quarantainepakketten’ zijn begonnen. Dat zijn goed gevulde voedselpakketten die contactloos vanuit de auto kunnen worden aangeschaft.

Koop lokaal

Maar bij alles wat de Zeewolder ondernemers doen, kunnen ondernemers wel een handje geholpen worden, vindt Zeewolde Zakelijk. De verleiding van webwinkelbezoek is immers groot. Van der Es: “Maar een bezoek aan ons centrum kan nog steeds, hoor. Dus zeggen wij: koop lokaal! Je moet je vanzelfsprekend wel aan de adviezen houden, dus blijf 1,5 meter afstand in acht nemen en volg de instructies van de winkelier strikt op. In Zeewolde zijn we er voor elkaar en wij zijn er van overtuigd dat we met elkaar onze ondernemers door deze zware crisis heen kunnen helpen.”