Waarschuwing voor het slechte wegdek van de Groenewoudseweg
Waarschuwing voor het slechte wegdek van de Groenewoudseweg Foto: Zeewolde Actueel

Ruim negen miljoen voor innovatieve vervanging van wegen in het buitengebied

· leestijd 2 minuten Gemeente

ZEEWOLDE – Het buitengebied van Zeewolde is doorspekt met wegen. Mensen die hier regelmatig gebruik van maken ervaren al jaren de achteruit hollende staat van het wegdek. Golvende stukken asfalt met meterslange brede scheuren veroorzaakt door verzakkingen, maken het rijden hier en daar tot een heuse pretparkervaring. Repareren is geen optie meer. De gemeente heeft daarom besloten om de wegen in het buitengebied te vervangen. Hiervoor maakt het college 9,4 miljoen vrij.

(Tekst loopt door onder de foto)


Het wegdek van de Groenewoudseweg is in zeer slechte staat - Zeewolde Actueel

De droogte in de afgelopen jaren waardoor de kleiondergrond is gaan inklinken, is de voornaamste oorzaak van het slechte wegdek. “Dit zorgt voor een ongelijkmatige ondergrond en brengt schade aan de wegen. Maar ook bomen die dicht bij de weg staan spelen hierbij een rol. Ook zij onttrekken meer water uit de kleigrond bij droogte. De levensduur van de wegen is hierdoor korter dan verwacht”, lichtte wethouder Ernst Bron donderdag 19 januari de plannen toe. 

Innovatieve methode

Met gebruikmaking van de zgn. Geocel techniek zet de Gemeente Zeewolde een innovatieve methode in om het wegdek in het buitengebied te vervangen. “Hierbij wordt het nieuwe wegdek opgebouwd uit verschillende lagen, waarvan een laag bestaat uit vakjes die gevuld zijn met steentjes. Dit zijn de zogenaamde geocellen. Het wegdek kan daardoor niet verschuiven en is beter bestand tegen verzakkingen van de ondergrond door droogte.”
De techniek is begin zeventiger jaren ontwikkeld voor US Army Corps Engineers om op instabiele ondergronden snel tijdelijke wegen aan te leggen voor zwaar militair materieel.

(Tekst loopt door onder de afbeelding)


Neoweb™  is een drie-dimensionaal cellulair opsluitsysteem (Geocel) - Intercodam Infra

Pilot

In Zeewolde is de nieuwe techniek tweeënhalf jaar geleden als pilot toegepast op een klein deel van de Groenewoudseweg, tussen de Golflaan en de Flediteweg. De weg ligt er nog exact hetzelfde bij als toen deze erin werd gelegd. “De resultaten zijn tot nu toe dus positief”, aldus de wethouder. De verwachting is dat het nieuwe wegdek zo’n veertig jaar mee kan.

(Tekst loopt door onder de foto)


Pilot met nieuwe Geocel techniek laat goed resultaat zien.  - Zeewolde Actueel

Start vervanging

De vervanging van wegen in het buitengebied is een meerjarenplan. Als eerste gaan de Groenewoudseweg en Golflaan op de schop. Om de overlast te beperken wordt het werk in delen uitgevoerd. Het doel is om deze twee wegen vóór de start van het recreatieve seizoen klaar te hebben.
Daarna zijn de Ibisweg (Wulptocht – Dodaarsweg), Schollevaarweg (Spiekweg – Lepelaarweg) en Schollevaarweg (Roerdompweg – Duikerweg) aan de beurt. De planning is dat deze wegen voor het einde van 2023 zijn vervangen. De aanwonenden worden persoonlijk op de hoogte gebracht voordat de werkzaamheden starten. Verder worden de afsluitingen en omleidingen met bebording en via de communicatie platformen van de gemeente gedeeld.

(Tekst loopt door onder de afbeelding)


De wegen die als eerste vervangen gaan worden.  - Gemeente Zeewolde 

Beheerplan wegen

In het Beheerplan wegen 2020-2024 is rekening gehouden met de problematiek. Hierin is een inschatting gemaakt van het verwachte vervangingsjaar en de vervangingskosten. Van 2023 tot en met 2033 is vastgesteld dat er gemiddeld ca. €7.000.000 per jaar aan wegen vervangen moeten worden. Wethouder Bron: “Omdat er veel op de planning staat wordt nu voor €9.400.000 aangevraagd om de eerste projecten voor 2024 direct in de plannen mee te nemen.”

De wethouder geeft toe dat het om veel geld gaat. “Maar de klimaatverandering en de afgelopen droge periodes maakt dat je gaat kijken naar andere technieken. Deze Geotechniek is duurder, maar daar staat tegenover dat het wegdek minder snel vervangen hoeft te worden en is het dus onder de streep goedkoper.”